اهمیت عایق صوتی در زندگی

اهمیت عایق صوتی در زندگی


عایق صدا

در دنیای امروزی، سر و صدا به یکی از بزرگترین معضل های محیطی تبدیل گشته است و اهمیت عایق صوتی در زندگی برای همه محسوس است. در محیط های کاری، ساختمان های عمومی و خانه های شخصی خود، هیچ چیز به اندازه سر و صدا باعث آزار نمی شود. به هر میزانی که استفاده کردن از عایق صوتی در قسمت های خارجی ساختمان می تواند مفید واقع گردد، سر و صدای حاضر در درون محیط ساختمان می تواند به شدت کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو ضروری است که اندازه سر و صدای ایجاد شده در ساختمان، محاسبه گشته و طراحی اکوستیک درستی برای آن محل تعبیه شود.

لازم است در نظر گرفت که این مسأله چه در ساختمان های مدرن و چه در بازسازی ساختمان های قدیمی مسئله ضروری است.

آلودگی صوتی و تاثیر آن بر کیفیت زندگی

به کار گیری عایق های صوتی با رشد قابل ملاحظه ای تبدیل به یکی از واجبات ساختمان های مدرن شده است. اکنون، مردم خیلی حساس تر به این مسئله نگاه می کنند. صدا هایی که در گذشته آزار دهنده نبودند و بیست یا سی سال پیش به راحتی جزو صدا های منزل خانوادگی شمرده می شدند، اکنون آزار دهنده به شمار می روند.

اهمیت عایق صوتی در زندگی

با تکیه بر اطلاعات داده شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO)، یک سوم از مردم اروپا بر اثر سر و صدا مورد آسیب قرار می گیرند. WHO میزان قابل توجهی از بیماری هایی را که به دلیل سر و صدای محیطی پدید می آیند را اعلان کرده است:  سر و صدای ایجاد شده از همسایه ها، دومین صدای آزار دهنده در فهرستی می باشد که سر و صدای ترافیک رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

بر پایه آمار جمعیتی و بررسی نظرسنجی ها درباره مزاحمت ها، می توان تصور کرد که بیشتر از ۵۰ میلیون اروپایی در معرض سر و صدای همسایه ها هستند و این مورد، کیفیت زندگی آن ها را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد.

تأثیر منفی عایق کاری صوتی نکردن حتی می تواند به شکل بیماری های شدید دیده شود، ولی بیشتر اثر های آن شامل به وجود آوردن اختلال در خواب، استرس و مواردی از این قبیل می باشد.

ایجاد یک محیط آرام

عایق کاری صوتی در ساختمان ها مفهوم راحتی و آسایش را می رساند و اینگونه اهمیت عایق صوتی در زندگی احساس می شود. کمتر شدن صدای آزار دهنده در واقع احساس داستن حریم خصوصی، صمیمیت و امنیت را نیز به وجود می آورد.

افزایش توجه به طراحی اکوستیک مناسب در ساختمان ها وبالا رفتن سطح حریم خصوصی در محیط زندگی، باعث بیشتر شدن سطح انتظارات شده است. امروزه، مستأجرین و خریداران در هنگام انتخاب، توجه مضاعفی در خصوص کنترل سر و صدا دارند.

این مسأله حتی اگر با نیازهای معمول زندگی امروز هم مطابق باشد، باز هم انتظار زیادی محسوب می شود. چرا که در کشور ما گاهی استانداردها به خوبی رعایت نمی شوند.

متأسفانه بسیاری از خطاهای طراحی یا ساختاری سبب می شوند تا اختلالات ناشی از سر و صدای غیر قابل قبول در محیط وجود داشته باشند.

عوامل تاثیر گذار بر عایق کاری صوتی

مبحث آکوستیک ساختمان ها و کنترل سر و صدا مسأله ای به شدت پیچیده است. این مقاله اهمیت عایق صوتی در زندگی  می بینیم که این مورد به عوامل زیادی بستگی دارد. همزمان پیش بینی رفتار آکوستیک سیستم های ساختمانی می توان گفت که کار راحتی نیست.

به منظور نصب عایق صوتی مناسب، شناخت منابع تولید سر و صدا اولین مرحله می باشد.در ساختمان ها، منبع های زیادی برای تولید سر و صدا هستند و بسیاری از عامل ها هم در تقویت و منتشر سازی سر و صدای این منبع ها دخیل می باشند.

از جمله این مورد ها می توان گزینه های زیر را نام برد:

  • ارتفاع ساختمان
  • وضعیت طراحی ساختمان و مواد و مصالح مورد استفاده
  • چیدمان لوله ها
  • مصالح مورد استفاده در ساخت سیستم های آبی ساختمان
  • نحوه اتصال لوله ها به سازه
  • نحوه به کارگیری تجهیزات توسط ساکنین

سر و صدای ناشی از لوله ها

دو نوع سر و صدای لوله قابل تفکیک هستند:

  1. صدای هوابرد
  2. صدای سازه برد

صدای هوا برد

صدای هوابرد صدایی است که توسط هوا منتقل می شود. در لوله ها صدا بر اساس

حرکت سیال ایجاد می شود و به اتاق ها منتقل می شود (شماره های ۱ و ۲ شکل).

مثال هایی در مورد سطوح سر و صدای هوابرد در لوله های عمودی فاضلاب یا آب باران

(قطر ۱۱۰mm) بدون عایق با سرعت جریان ۲l/s:

لوله PVC: 55dB
فریافون: ۵۰dB
چدن: ۴۸dB

صدای سازه برد

صدای سازه برد صدایی است که از طریق سازه ساختمان منتقل می شود. این سر و صدا می تواند از طریق ساپورت لوله یا قاب اتصال بین لوله و سازه منتقل شود (شماره های ۳ و ۴ شکل).

در سیستم های آبی صدای هوابرد نقش بزرگ تری ایفا می کند. در نتیجه عایق کاری صوتی آن نیز اهمیت بالایی دارد.

سایر صداها

سایر صداها مانند صدای انعکاسی، ممکن است در داکت (روکش) های اطراف لوله ها ایجاد شود. به منظور پیشگیری از بروز این اصوات یا کاهش آن ها مهم است که منابع تولید کننده صدا، توسط عایق کاری لوله ها یا جداسازی لوله ها از ساپورت یا قاب، مهار شوند.

اهمیت عایق صوتی در زندگی

عایق صوتی؛ راهکار آکوستیک با عملکرد بالا

صدا های به وجود آمده به وسیله لوله های فاضلاب و آب باران در بیشتر موارد جزو صدا های مخرب حساب می روند. صدای ریزش آب، از راه لوله هایی که پوشش ندارند، به قسمت های دیوار و سقف و از آن جا به اتاق های مجاور می رسند. عایق های الاستومری شرکت چسب آذرآبادگان راهکار های مناسبی برای کنترل اینگونه سر و صدایی هستند. یک عایق الاستومری با ساختار سلول بسته که در کنار جلوگیری از بروز چگالش بر روی سطوح لوله، نقش عایق صوتی را هم بازی می کند.

کاهش بیشتر سر و صدا با افزایش ضخامت عایق

در مقایسه با سایر محصولات عایق صوتی تجاری، عایق های صوتی لینکران توانایی بسیار بالاتری در کاهش سطح صدا با افزایش ضخامت عایق دارند. مواد و مصالح جدید خواص کاهش صدای بسیار خوبی در محدوده فرکانس های اصوات معمول موجود در ساختمان دارند.

سخن پایانی

خیلی ممنون تا انتهای مقاله اهمیت عایق صوتی در زندگی ، همراه شرکت چسب عایق آذرآبادگان بودید. شما می توانید با عایق کاری مناسب محل کار و زندگی خود محیط مناسبی را جهت فعالیت های روزمره و استراحت به وجود آورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *