تعریف-چسب-پلی-یورتان

چسب های محکم و انعطاف پذیر در بسیاری از صنایع می توانند کارآمد باشند ، در تعریف چسب پلی یورتان باید بیان کرد ؛ چسب های چند منظوره و انعطاف پذیر را می گویند ، که موارد کاربرد بالایی در صنایع دارند . و حین استفاده از آن بایستی نکات ایمنی چون استفاده ...


چسب های محکم و انعطاف پذیر در بسیاری از صنایع می توانند کارآمد باشند ، در تعریف چسب پلی یورتان باید بیان کرد ؛ چسب های چند منظوره و انعطاف پذیر را می گویند ، که موارد کاربرد بالایی در صنایع دارند . و حین استفاده از آن بایستی نکات ایمنی چون استفاده از عینک و دستکش را جدی گرفت .

تعریف چسب پلی یورتان

در تعریف چسب پلی یورتان باید گفت ؛ چسب پلی اورتان که چسب PU نیز نامیده می شود ، یک رزین پلاستیکی مصنوعی ساخته شده از پلیمر هایی است که برای اتصال دو سطح به یکدیگر استفاده می شود . گاهی اوقات به آن چسب گوریلا می گویند زیرا شرکت چسب گوریلا اولین شرکتی بود که چسب پلی اورتان را به بازار ایالات متحده وارد کرد . چسب مبتنی بر پلی یورتان علاوه بر ایجاد یک اتصال قوی و طولانی مدت ، بسیار متنوع بوده و برای کسانی که به چسب همه منظوره ی انعطاف پذیر و موثر در هر شرایطی نیاز دارند ، بسیار مناسب است .در واقع چسب های پلی یورتان چسب های بسیار متنوعی هستند که از یک پلیمر یا مولکول زنجیره بلند ساخته می شوند . برخی از آنها انعطاف پذیر و لاستیکی بوده ، در حالی که برخی دیگر مانند اپوکسی سخت و محکم هستند .

تعریف-چسب-پلی-یورتان
چسب عایق بندی همچون چسب پلی یورتان و چسب سیلیکونی می توانند جایگزین مناسبی برای ایزوگام ها و عایق های مختلف در…

انواع چسب

انواع پلی اورتان در چند دسته قرار می گیرند که عبارت است از ؛

  • پراکندگی پلی اورتان آب (PUD) : پراکندگی های پلی یورتان آب (PUD) پوشش ها و چسب هایی هستند که از آب به عنوان حلال اولیه استفاده می کنند . یکی از اجزای اصلی عایق صوتی خودرو ، پلی یورتان ها هستند .
  • قالب گیری تزریقی واکنشی (RIM) : سپر خودرو ، تابلوهای محفظه الکتریکی و محفظه تجهیزات کامپیوتری و مخابراتی از جمله قطعاتی هستند که با استفاده از قالب گیری تزریقی واکنش (RIM) با پلی یورتان تولید می شوند .
  • کلاسورها : چسب های پلی یورتان برای چسباندن انواع مختلفی از ذرات و الیاف به یکدیگر استفاده می شوند . زمینه های اصلی استفاده آنها در ساخت پانل های چوبی ، سطوح کف لاستیکی یا الاستومری و ریخته گری شن و ماسه برای صنعت ریخته گری است .
  • فوم پلی اورتان انعطاف پذیر : فوم پلی اورتان انعطاف پذیر به عنوان بالشتک برای انواع محصولات مصرفی و تجاری از جمله ملافه ، مبلمان ، فضای داخلی خودرو ، زیر فرش و بسته بندی استفاده می شود . فوم انعطاف پذیر را می توان تقریباً در هر شکل و سختی متفاوتی ایجاد کرد . در حالت کلی این فوم ها سبک ، بادوام ، حمایت کننده و راحت هستند . در تعریف چسب پلی یورتان ، این نوع چسب ها نقش بزرگی ایفا می کنند .
  • فوم پلی اورتان سفت و سخت : فوم های سفت و سخت پلی یورتان و پلی ایزوسیانورات ( پلی ایزو ) یکی از محبوب ترین ، کم مصرف ترین و همه کاره ترین عایق های جهان را ایجاد می کنند . این فوم ها می توانند هزینه های انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و در عین حال املاک تجاری و مسکونی را کارآمد و راحت تر کنند .
  • پوشش ها ، چسب ها ، درزگیرها و الاستومر ها (CASE) : استفاده از پلی یورتان ها در بازار پوشش ها ، چسب ها ، درزگیرها و الاستومرها (CASE) طیف وسیع و رو به رشدی از کاربردها و مزایا را ارائه می دهند . پوشش های پلی اورتان می توانند ظاهر محصول را بهبود بخشیده و طول عمر آن را افزایش دهند .
  • پلی اورتان ترموپلاستیک (TPU) : پلی اورتان ترموپلاستیک (TPU) ترکیبات فیزیکی و کاربردهای پردازشی بی شماری را ارائه می دهد . بسیار الاستیک ، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر سایش ، ضربه ، آب و هوا است . TPU یک الاستومری است که کاملاً ترموپلاستیک است . علاوه بر این ، می توان آن را بر روی تجهیزات قالب گیری اکستروژن ، تزریق ، ضربه و فشرده سازی پردازش کرد .

مزایای چسب

  1. پس از سفت شدن قابل رنگ آمیزی است .
  2. در شرایط رطوبت بالا تنظیم می شود و ضد آب است .
  3. سمباده زدن و جدا کردن چسب اضافی نامطلوب ، بسیار آسان است .
  4. می توان از آن برای چسباندن مواد غیر متخلخل مانند آینه به دیوار یا چوب به فلز استفاده کرد .
  5. مناسب برای استفاده در خارج از منزل و همچنین داخل ساختمان – چسب PU علاوه بر ضد آب بودن ، مقاومت خوبی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد . در تعریف چسب پلی یورتان مزایای این چسب کاملا بیان شده است .
تعریف-چسب-پلی-یورتان
مواد مختلفی چون چسب عایق رطوبتی برای عایق کاری نقاطی که با آب در تماس مداوم هستند مثل حمام، آشپزخانه ها …

نکات ایمنی هنگام استفاده از چسب پلی یورتان

  • از عینک ایمنی استفاده کنید تا به چشم شما آسیبی نرسد .
  • هر گونه چکه یا ریزش را فوراً با آب گرم صابون یا استون پاک کنید .
  • برای جلوگیری از تنفس بخارات ، در مکانی با تهویه مناسب کار کنید .
  • برای جلوگیری از تماس پوست با چسب از دستکش نیتریل استفاده کنید . در تعریف چسب پلی یورتان به این نکات ایمنی اشاره شده است .

موارد کاربرد چسب پلی یورتان

پلی یورتان که اغلب به صورت فوم انعطاف پذیر است ، یکی از پرطرفدارترین مواد مورد استفاده در وسایل منزل مانند مبلمان ، ملافه و زیرانداز فرش است . فوم پلی یورتان منعطف به عنوان یک ماده بالشتک برای مبلمان روکش شده ؛ مبلمان را بادوام تر ، راحت تر و پشتیبانی می کند . چسب پلی یورتان یک چسب چند منظوره است که می تواند مواد متخلخل و غیر متخلخل مانند چوب ، فلز ، شیشه ، سرامیک ، بتن و سنگ را بچسباند . همچنین می‌تواند مواد غیر مشابه مانند سطح متخلخل را به یک سطح غیر متخلخل مانند چوب به فلز متصل کند . در تعریف چسب پلی یورتان ، می توان گفت یکی از پرکاربرد ترین چسب ها هستند .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *