انواع درزگیر و کاربرد آن ها

انواع درزگیر و کاربرد آن ها


شناخت انواع درزگیر و کاربرد آن ها

مهم ترین استفاده درزگیر، پیشگیری از نفوذ سرما و گرما از طریق درز ها به درون خانه یا محل مورد نظر است. همواره اطراف لولا های در و پنجره و همچنین قسمت های دیگر همچون دریچه کولر و بخش های دیگر، مقداری شکاف خواهید یافت که همین شکاف می تواند موجب ورود سرما یا گرمای بیرون به درون محل مورد نظر و همچنین خروج انرژی از محیط گردد. خوشبختانه انواع درزگیر جهت رفع این مشکل تولید شده اند. در این مقاله از شرکت چسب عایق آذرآبادگان به بررسی شناخت انواع درزگیر و کاربرد آن ها می پردازیم. با ما همراه باشیدو

درزگیر چیست؟

درزگیر انواع گوناگونی دارد و برای پوشاندن درز های باز و همینطور پر کردن حفره های خالی و چاله چوله های موجود بر سطح دیوار ها یا کنار درب و پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از درز گیر ها لاستیکی یا نواری بوده و اجرای آن ها توسط هر کسی ممکن می باشد. تنها کافی است که شکاف مورد نظر را پیدا کرده و نوار یا چسب را بر روی آن قرار دهیم.

بعضی از درزگیر ها در حالت خمیری هستند، همچون چسب آکواریوم. این مدل درزگیر ها غالبا توسط افراد حرفه ای تر به انجام می رسند و استحکام و قدرت چسبندگی و بستن درز ها در این مدل ها بیشتر و قوی تر از لاستیک ها و نوار ها می باشد. این مدل اول به شکل خمیری یا مایع روی درز ها قرار گرفته و لازم است ساعت هایی را صبر نموده تا کاملا خشک گردد.

از درزگیر ها فقط برای عایق بندی درب ها و پنجره ها استفاده نمی کنند. بعضی وقت ها برای عایق کاری اتومبیل ها، بسته بندی، پر کردن فضای بین دو قطعه کار و به علاوه برای بستن نشتی وسیله های صنعتی، لوله ها و ابزار های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین بعضی شرکت ها نوع های متنوعی از درزگیر ها را به تولید می رسانند که مقاومت حرارتی خیلی بالایی دارند و قادر هستند جهت استفاده در مکان های گرم و کوره ها به کار بروند. بعضی دیگر از درزگیر ها را در این مقاله انواع درزگیر و کاربرد آن ها می فهمیم که تحمل دمایی بسیار پایین را دارند و تعدادی از آن ها برای محیط های شیمیایی و اسیدی به تولید می رسند. به این دلیل که در برابر این مواد خنثی هستند.

درزگیر های پایه بوتلی
درزگیر های پایه بوتلی: جهت مشاهده این محصول کلیک کنید.

انواع درزگیر و کاربرد آن ها

برای اینکه بتوانید بهترین درزگیر را جهت عایق کاری منزل خود یا محل کار خود انتخاب کنید، بهتر است با انواع درزگیر و کاربرد آن ها آشنا شوید. اصولا استفاده نمودن از درزگیر کار چندان تخصصی نبوده و شما خودتان با یافتن درز ها و شکاف های محیط می توانید عایق کاری را به بهترین شکل انجام دهید. در ادامه این بخش از مقاله انواع درزگیر و کاربرد آن ها ما انواع درزگیر ها را با ذکر جزئیات بیشتر بررسی می کنیم.

نوار های درزگیر

نوار های درزگیر انواع گوناگونی دارند. این مدل درزگیر ها تقریبا عمومی ترین و شناخته شده ترین درزگیر ها در میان انواع درزگیر و کاربرد آن ها می باشند. یک طرف این نوار ها، پلاستیکی از جنس کاغذ می باشد و سمت دیگر چسبی وجود دارد تقریبا چیزی مشابه به چسب های نواری با ضخامت و متریالی دیگر. برای استفاده از این نوار لازم است روکش بخش چسبنده را باز نموده و از همان قسمت روی شکاف ها و درز ها چسباند.

غالبا نوار ها چندان مقاومت بالایی نشان نمی دهند و برای بستن درز های خارجی و بیرون محیط زیاد کاربرد ندارند. این نوار ها یک راه حل موقت برای بستن درز ها هستند و هیچ وقت نمی توان اطمینان داشت که سال ها برای شما کار کنند. اغلب بعد از گذشت زمان حالت چسبندگی آن ها از بین می رود و از جای خود بلند می شوند.

یکی دیگر از معایب این نوار ها این مورد می باشد که فقط می توانند مانع از ورود و خروج انرژی و گرد و غبار گردد. ولی نمی تواند به عنوان یک عایق صدا عمل کند. در صورتی که شما هم مانند خیلی از افراد فقط به دنبال درزگیری هستید که در فصل سرما شما را از سوز سرمایی که از شکاف ها به داخل می آیند نجات دهد، می توانید از این درزگیر ها استفاده کنید. احتمال می رود که بتوانید روی کارکرد آن ها برای یک فصل حساب کنید. ولی اگر به دنبال یک راهکار دائمی می گردید که به عنوان عایق صدا نیز عمل کند، بهتر است درزگیر های دیگر را تست نمائید.

درزگیر لاستیکی

این نوع درزگیر ها شبیه به یک تکه لاستیکی نواری شکل هستند. این لاستیک ها که غالبا از جنس EPDM، TPV و PVC هستند و خاصیت چسبندگی ندارند. بیشتر این لاستیک ها یک عملکرد تکمیلی دارند. به این معنا که هنگامی که از چسب های سیلیکونی یا خمیر های درزگیر و سایر انواع درزگیر و کاربرد آن ها استفاده می کنند می توان برای پوشش آن ها این لاستیک ها را نیز اضافه نمایند.

معمولا لاستیک ها را برروی لبه های پنجره ها و در هایی که باز و بسته می شوند به کار می برند. به این دلیل که به لحاظ شکل ظاهری نمی توان روی شکاف های ثابت قرار گیرند. این درزگیر ها را روی لبه ها نصب می کنند تا زمانی که در یا پنجره بسته می شود در محل چفت شدن هیچ روزنه و درزی باقی نماند. در ضمن از لحاظ شکل ظاهری دارای نوع های گوناگونی بوده و شما می توانید متناسب با مکانی که قرار است از این محصول استفاده کنید مدل خاص آن را انتخاب کنید.

درزگیر چسب سیلیکونی

این محصول شبیه به یک چسب مایع و البته غلیظ است. یکی از محکم ترین انواع درزگیر هستند که بسیاری از افراد برای درزگیری محیط خود و بسیاری عایق بندی های دیگر از آن استفاده می کنند. این درزگیر ها که در گروه انواع درزگیر و کاربرد آن ها ها قرار دارند، انواع گوناگونی داشته و ممکن است مواد تشکیل دهنده آن فرق کند. مثلا تعدادی از آن ها در برابر دما های بالا مقاوم بوده در صورتی که برخی دیگر ضد اسید و مواد شیمیایی اند. به علاوه بعضی دیگر مقاوم در برابر سرمای زیاد هستند. به دلیل داشتن ایت خواص است که معمولا درزگیر سیلیکونی برای درزگیری در محیط بیرون یا لایه بیرونی در ها و پنجره ها به کار می رود.

لازم به ذکر است که با توجه به خاصیت های ویژه آن در محیط های مختلف شیمیایی و صنعتی هم می توان از این چسب درزگیر در جهت عایق کاری محیط استفاده نمود. چسب یا درزگیر سیلیکونی همان نوعی می باشد که فقط برای درزگیری استفاده نمی شود. بعضی وقت ها برای چسباندن قطعه ها هم از آن استفاده می نمایند. این مدل در واقع می تواند عایق مناسبی برای صدا باشد و به علاوه نسبت به نوع های نواری و لاستیکی از ذسته انواع درزگیر و کاربرد آن ها، بسیار محکم تر و یک راه کار دائمی برای درزگیری باشد. تنها مشکل این مدل این نکته می باشد که رنگ پذیر نبوده و برای رو کار استفاده کردن مقداری شکل ظاهری بدی به محیط خواهد داد.

چسب درزگیر ماستیک

در زمان های گذشته مردم این محصول را بتونه می خواندند. این چسب بیشتر جهت کاربرد های ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. برای پر کردن حاشیه های بین کاشی و سرامیک ها و درزگیری و محکم کردن پنجره ها در جای خود. اگرچه در قدیم خود بنا ها این چسب را درست می گردند اما الان شکل آماده آن در بازار حاضر بوده و به راحتی می توان آن را تهیه کرد.

چسب-درزگیر-ماستیک

چسب ماستیک یا بتونه نیز عایق خیلی خوبی برای صدا، پیشگیری از خروج انرژی محیط و به علاوه نفوذ گرد و غبار داخل فضا می باشد. برای اینکه محکم کاری و درزگیری ما تکمیل شود می توان از درزگیر ماستیک و سیلیکونی با هم استفاده کرد. چسب ماستیک یکی از انواع درزگیر ها می باشد که به بتن، شیشه، سطوح رنگ آمیزی شده و سرامیک به شکل قوی می چسبد. بنابراین برای عایق کاری این متریال ها بهترین ماده همین درزگیر ماستیک است. به علاوه در برابر تنش های برشی نیز این نوع درزگیر مقاومت فوق العاده ای دارد.

سخن پایانی

درزگیر محصولی می باشد که جهت عایق کاری محیط و غالبا جلوگیری از نفوذ سرما داخل محیط و خروج گرمای محیط در فصل سرما مورد کاربرد قرار می گیرد. البته این محصول استفاده های گسترده دیگری نیز دارد و تعدادی از مدل های گوناگون آن به منظور چسباندن، پر کردن حفره ها، عایق کاری بدنه اتومبیل ها، عایق کردن محیط در برابر سر و صدای محیط و … استفاده می شود. خیلی ممنون که تا انتهای مقاله انواع درزگیر و کاربرد آن ها همراه ما بودید. امید داریم بعد از مطالعه این مقاله بتوانید بهترین درزگیر مورد نیاز خود را از میان انواع درزگیر و کاربرد آن ها بیابید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *